Slider

181016 CAOPElk kindcentrum heeft zijn eigen verhaal want ‘voor het integraal kindcentrum bestaat geen blauwdruk en dat is maar goed ook’.
De publicatie ‘Integrale kindcentra: van visie naar uitvoeringspraktijk’ van het CAOP en de KPC groep gaat het over het proces om tot een kindcentrum te komen en het soort leiderschap dat daarvoor nodig is. Van een strategische visie op kindontwikkeling tot het betrekken van kinderen, ouders en organisaties in de wijk of dorpskern als de bibliotheek en zorg en welzijn. Het boek biedt vooral directeuren kinderopvang en schoolleiders handvatten voor een passende aanpak van kindcentra in de lokale omgeving.

181016 voorkant boek integrale aanpakOp weg naar een samenhangend ecosysteem van het kind is het belangrijk een kwaliteitsslag te maken binnen het sociale domein. In de publicatie ‘Op naar een integrale aanpak, Ontschotting in het sociale domein’ van Stichting Kinderopvang Humanitas en de AVS vind je inspirerende verhalen die je uitnodigen de dialoog aan te gaan in de praktijk en belangrijker nog om zelf die verbinding te maken binnen het sociale domein.

180925 Iedereen talentOp de landelijk IKC dag (21 september) start Luk Dewulf met een inspirerende keynote over ‘Kiezen voor Talent’. Met zijn verhaal weet hij de zaal met een paar honderd mensen uit onderwijs, zorg, kinderopvang en gemeenten direct te pakken. Het begrip ‘talent’ benoemt Luk als alle activiteiten die je een gevoel van voldoening opleveren, je in ‘flow’ brengen en waarbij je authentiek jezelf kunt zijn. En, niet onbelangrijk: talent is er alleen wanneer het ook gezien wordt!

logo amsterdam1Het Amsterdamse college van B&W wil dat alle kinderen een eerlijke kans krijgen hun talenten te benutten. Het is daarom belangrijk dat ze zo goed mogelijk voorbereid aan de basisschool beginnen. Om dit te stimuleren, maakt het college vandaag bekend de voorschoolse educatie voor alle Amsterdamse kinderen met een half jaar uit te willen breiden. Kinderen kunnen straks vanaf hun 2e verjaardag al naar de voorschool, nu is dat nog vanaf 2,5 jaar.

De voorschool is de plek waar alle Amsterdamse kinderen elkaar leren kennen, waar ze samen spelen en samen leren. Jonge kinderen ontwikkelen zich heel snel, daarom is het goed om vroeg te beginnen met het aanpakken van eventuele (taal)achterstanden. Als kinderen goed aan de basisschool beginnen, hebben ze een grotere kans op een succesvolle schoolloopbaan.

poraad10jaarAchttien landelijke branche- en ouderorganisaties hebben afgelopen half jaar de krachten gebundeld en de nieuwe coalitie Onderwijs, Zorg en Jeugd* opgericht. Gezamenlijk maken zij zich hard voor de optimale en ononderbroken ontwikkeling van ieder kind. Door samen een kader neer te zetten met leidende principes hoopt de coalitie de samenwerking tussen onderwijs, gemeenten, jeugdhulpverlening en zorg te verbeteren.