slide2.jpg

Still012'Dit is veel beter dan normaal leren'. Geen leraren voor de klas, maar een filosoof, technicus of muzikant. Elke woensdag is het 'Talentendag' op basisschool Nellestein in Amsterdam. Uit nood ontstaan door het lerarentekort, volgens de leerlingen een groot succes. Raima (11): 'Ik werd vandaag wakker en ik zei: dit is dus de enige dag van de hele week dat het geen schooldag is. Je gaat namelijk werken aan je talenten.'

Het lijkt een gewone schooldag op basisschool Nellestein in Amsterdam Zuidoost. Kinderen wandelen in de ochtendschemer het gebouw binnen, hangen hun jas en rugtas aan de kapstok en gaan keurig op hun stoel in de klas zitten. Maar nog geen vijf minuten later gaan leerlingen en leraar ieder hun eigen weg. Het is Talentendag.

Op verschillende plekken in de school ontdekken de kinderen de meest uiteenlopende disciplines. Van muziek maken tot 3D printen en van dansen tot vloggen. De leraren komen bij elkaar in de aula en doen de dingen waar ze anders geen tijd voor hebben. Werken aan beleid, leerlingenadministratie en onderling overleg.

'We doen altijd hele saaie dingen op school, vind ik.' Maxwell kijkt naar zijn buurman of hij op bijval kan rekenen. Benjamin knikt instemmend. 'Op een gewone lesdag, dan zit je maar in de klas.' Ook Raima is het daarmee eens. 'Normaal zit je alleen maar op een stoel en ga je met een potlood in je hand zitten werken. Tijdens Talentendag kan je opstaan, leuke dingen doen. Je gebruikt echt je lichaam om te bewegen en ik vind dat echt heel leuk. Dit is veel beter dan normaal leren.'

Still003

De kinderen ontdekken wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn. Stiekem zijn ze ook heel veel aan het rekenen en lezen. Ze tellen de beats van hun muziek, lezen de gebruiksaanwijzing van de 3D printer en schrijven presentatieteksten voor hun eigen vlog. Belangrijkste is misschien wel dat de kinderen veel samenwerken. Ze ontdekken en respecteren elkaars verschillen en talenten. En ook krijgen ze veel meer zelfvertrouwen.

Directeur Jenny Horstink is enthousiast over de nieuwe manier van werken die in oktober van start ging. 'Het past bij onze visie en het past vooral ook in het noodplan. We wilden al heel lang extra activiteiten voor de kinderen, omdat we geloven in formeel leren en informeel leren. Je doel hoef je niet altijd met pen en papier in het platte vlak te halen.'

Still004Raima en Tesnim komen met hun vlagcamera aangelopen en vragen of ze de directeur ook even mogen interviewen. 'Wat vindt u ervan wat we hier doen?' Jenny lacht. Er volgt een prachtig gesprek waarin de meiden vertellen dat ze het gevoel hebben eigenlijk een dag vrij te zijn. 'Maar het is ook heel belangrijk, omdat we het misschien later nodig hebben voor ons werk.'

Als de meiden weer verder op weg gaan naar hun volgende interview slachtoffer, knikt de directeur instemmend. 'De Talentendag heeft op iedereen een positieve uitwerking. De collega's zijn rustiger en ervaren meer werkplezier. En ook de kinderen zijn rustiger. Ze genieten van de afwisseling en hebben meer gelegenheid tot leren.'

In een lokaal verderop dreunen de beats de gang op. De vakdocent 'Kids maken Hits' geeft uitleg. In de klas zitten alle kinderen met tablet en koptelefoon aandachtig te luisteren. Ze moeten de beat die ze horen exact namaken. Bam-tsss-bam-bam-tsss. Steeds een stapje moeilijker. In de gymzaal wordt gedanst, in de klas van groep 6 zijn alle tafels aan de kant geschoven en wordt boksles gegeven en even verderop klinkt het getrommel van de djembé groep.

Still009

Het project wordt betaald uit de 'Slob-pot', vernoemd naar het budget dat het Ministerie van Onderwijs waar minister Arie Slob de baas is. De meeste scholen huren van het budget een extra leraar of conciërge in om de werkdruk te verlagen. Bij Nellestein hebben ze de Talentendag als pilotproject uitgewerkt. Volgens leerlingen en leraren een aanrader voor elke school.

'Iedereen vindt het zo leuk om te doen' benadrukt directeur Horstink. 'En ik geloof dat de mens dan zoveel leert. Er is een groter doel dan alleen school. Ik ben trots op het leerplezier wat de kinderen nu hebben. En ik ben blij dat de leerkrachten meer tijd en ruimte voelen en ervaren.'

Raima en Tesnim zijn klaar met de opnames van hun vlog. 'We gaan ook een YouTube kanaal maken', roepen ze trots. 'Dan kan iedereen volgen wat we hier op school doen. Elk kind zou een Talentendag op school moeten hebben.'

 

Tekst door Tako Rietveld, Kindercorrespondent